Tuesday, August 5, 2014

आज का श्लोक, ’व्यवसायात्मिका’ / ’vyavasāyātmikā’

आज का श्लोक,
’व्यवसायात्मिका’ / ’vyavasāyātmikā’
___________________________

’व्यवसायात्मिका’ / ’vyavasāyātmikā’ - सार्थक, कल्याणकारी, प्रयोजनपरक,

अध्याय 2, श्लोक 41,

व्यवसायात्मिका बुद्धिरेकेह कुरुनन्दन ।
बहुशाखा ह्यनन्ताश्च बुद्धयोऽव्यवसायिनाम् ॥
--
(व्यवसायात्मिका बुद्धिः एका इह कुरुनन्दन ।
बहुशाखाः हि अनन्ताः च बुद्धयः अव्यवसायिनाम् ॥)
--
भावार्थ :
हे कुरुनन्दन (अर्जुन)!
यहाँ, इस संसार में मनुष्य के लिए कल्याणकारी बुद्धि एक ही है, जबकि कल्याण से विमुख करनेवाली बुद्धियाँ अनेक शाखाओंवाली और असंख्य हैं ।
--
अध्याय 2, श्लोक 44,

भोगैश्वर्यप्रसक्तानां तयापहृतचेतसाम् ।
व्यवसायात्मिका बुद्धिः समाधौ न विधीयते ॥
--
(भोगैश्वर्यप्रसक्तानाम् तयापहृतचेतसाम् ।
व्यवसायात्मिका बुद्धिः समाधौ न विधीयते ॥)
--
भावार्थ :
जिनकी बुद्धि भोग और ऐश्वर्य से अत्यन्त लुब्ध और आसक्त है, और इसलिए उनकी ही प्राप्ति के लिए लालायित है, इस प्रकार के लोगों की परमात्मा में कदापि रुचि नहीं होती, और उनकी ध्येयपरक बुद्धि उस परमार्थ तत्व में संलग्न भी नहीं हो पाती ।  
--

’व्यवसायात्मिका’ / ’vyavasāyātmikā’ - one-pointed, meaningful, that is of real help in attaining the supreme good.

Chapter 2, śloka 41,

vyavasāyātmikā buddhi-
rekeha kurunandana |
bahuśākhā hyanantāśca
buddhayo:'vyavasāyinām ||
--
(vyavasāyātmikā buddhiḥ
ekā iha kurunandana |
bahuśākhāḥ hi anantāḥ ca
buddhayaḥ avyavasāyinām ||)
--
Meaning :
O kurunandana (arjuna)! -- The intellect that is of immense help in attaining the supreme good is unique and only one of its own kind, while there are others with many branches and infinite kinds, that distract one from this goal.
--
Chapter 2, śloka 44,

bhogaiśvaryaprasaktānāṃ
tayāpahṛtacetasām |
vyavasāyātmikā buddhiḥ
samādhau na vidhīyate ||
--
(bhogaiśvaryaprasaktānām
tayāpahṛtacetasām |
vyavasāyātmikā buddhiḥ
samādhau na vidhīyate ||)
--
Meaning :
Those whose minds are attracted towards the enjoyments of wealth and pleasures of the world, and so have a deep attachment towards them, their intellect of determination never tends to be drawn towards the ultimate destiny (paramārtha tatva) of consciousness.
--

No comments:

Post a Comment