आज का श्लोक, ’विगतस्पृहः’ / ’विगतस्पृहः’
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’विगतस्पृहः’ / ’विगतस्पृहः’ - भोगों से अलिप्त,
अध्याय 2, श्लोक 56,
दुःखेष्वनुद्विग्नमनाः सुखेषु विगतस्पृहः ।
वीतरागभयक्रोधः स्थितधीर्मुनिरुच्यते ॥
--
दुःखेषु अनुद्विग्नमनाः सुखेषु विगतस्पृहः ।
वीतरागभयक्रोधः स्थितधीः मुनिः उच्यते ॥)
--
भावार्थ :
दुःखों के बीच अनुद्विग्न चित्त वाला, तथा सुखों के समय उनसे अलिप्त, जिसके राग भय तथा क्रोध शेष नहीं रह गए, ऐसा मुनि स्थिरबुद्धि कहा जाता है ।
--
अध्याय 18, श्लोक 49,
असक्तबुद्धिः सर्वत्र जितात्मा विगतस्पृहः ।
नैष्कर्म्यसिद्धिं परमां सन्न्यासेनाधिगच्छति ॥
--
(असक्तबुद्धिः सर्वत्र जितात्मा विगतस्पृहः ।
नैष्कर्म्यसिद्धिं परमां सन्न्यासेनाधिगच्छति ॥)
--
भावार्थ :
आसक्ति-बुद्धि से सर्वत्र और सर्वथा रहित, मन-बुद्धि तथा इन्द्रियों को वश में रखनेवाला, स्पृहारहित ऐसा मनुष्य साँख्ययोग के व्यवहार से परम नैष्कर्म्य-सिद्धि को प्राप्त होता है ।
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’विगतस्पृहः’ / ’विगतस्पृहः’ - not indulging in, not associated with,
Chapter 2, śloka 56,
duḥkheṣvanudvignamanāḥ
sukheṣu vigataspṛhaḥ |
vītarāgabhayakrodhaḥ
sthitadhīrmunirucyate ||
--
duḥkheṣu anudvignamanāḥ
sukheṣu vigataspṛhaḥ |
vītarāgabhayakrodhaḥ
sthitadhīḥ muniḥ ucyate ||)
--
Meaning :
Unmoved while in the sorrows, not involved while with the pleasures, One who has transcended attachment, fear and anger, such a seeker (muni) is said to be of steady wisdom.
--
Chapter 18, śloka 49,
asaktabuddhiḥ sarvatra
jitātmā vigataspṛhaḥ |
naiṣkarmyasiddhiṃ paramāṃ
sannyāsenādhigacchati ||
--
(asaktabuddhiḥ sarvatra
jitātmā vigataspṛhaḥ |
naiṣkarmyasiddhiṃ paramāṃ
sannyāsenādhigacchati ||)
--
Meaning :
With no attachment nor craving for anything, a man with control over his body, senses and mind, by means of the right understanding and practice of 'sāṃkhyaysoga', attains the great state of freedom from all action (naiṣkarmyasiddhiḥ)
--
Note :
"naiṣkarmyasiddhiḥ" means,
Getting rid of the false idea (illusion), the primal-ignorance:
'' I do various actions, and enjoy / suffer / experience the consequences their-of."
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’विगतस्पृहः’ / ’विगतस्पृहः’ - भोगों से अलिप्त,
अध्याय 2, श्लोक 56,
दुःखेष्वनुद्विग्नमनाः सुखेषु विगतस्पृहः ।
वीतरागभयक्रोधः स्थितधीर्मुनिरुच्यते ॥
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दुःखेषु अनुद्विग्नमनाः सुखेषु विगतस्पृहः ।
वीतरागभयक्रोधः स्थितधीः मुनिः उच्यते ॥)
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भावार्थ :
दुःखों के बीच अनुद्विग्न चित्त वाला, तथा सुखों के समय उनसे अलिप्त, जिसके राग भय तथा क्रोध शेष नहीं रह गए, ऐसा मुनि स्थिरबुद्धि कहा जाता है ।
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अध्याय 18, श्लोक 49,
असक्तबुद्धिः सर्वत्र जितात्मा विगतस्पृहः ।
नैष्कर्म्यसिद्धिं परमां सन्न्यासेनाधिगच्छति ॥
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(असक्तबुद्धिः सर्वत्र जितात्मा विगतस्पृहः ।
नैष्कर्म्यसिद्धिं परमां सन्न्यासेनाधिगच्छति ॥)
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भावार्थ :
आसक्ति-बुद्धि से सर्वत्र और सर्वथा रहित, मन-बुद्धि तथा इन्द्रियों को वश में रखनेवाला, स्पृहारहित ऐसा मनुष्य साँख्ययोग के व्यवहार से परम नैष्कर्म्य-सिद्धि को प्राप्त होता है ।
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’विगतस्पृहः’ / ’विगतस्पृहः’ - not indulging in, not associated with,
Chapter 2, śloka 56,
duḥkheṣvanudvignamanāḥ
sukheṣu vigataspṛhaḥ |
vītarāgabhayakrodhaḥ
sthitadhīrmunirucyate ||
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duḥkheṣu anudvignamanāḥ
sukheṣu vigataspṛhaḥ |
vītarāgabhayakrodhaḥ
sthitadhīḥ muniḥ ucyate ||)
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Meaning :
Unmoved while in the sorrows, not involved while with the pleasures, One who has transcended attachment, fear and anger, such a seeker (muni) is said to be of steady wisdom.
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Chapter 18, śloka 49,
asaktabuddhiḥ sarvatra
jitātmā vigataspṛhaḥ |
naiṣkarmyasiddhiṃ paramāṃ
sannyāsenādhigacchati ||
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(asaktabuddhiḥ sarvatra
jitātmā vigataspṛhaḥ |
naiṣkarmyasiddhiṃ paramāṃ
sannyāsenādhigacchati ||)
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Meaning :
With no attachment nor craving for anything, a man with control over his body, senses and mind, by means of the right understanding and practice of 'sāṃkhyaysoga', attains the great state of freedom from all action (naiṣkarmyasiddhiḥ)
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Note :
"naiṣkarmyasiddhiḥ" means,
Getting rid of the false idea (illusion), the primal-ignorance:
'' I do various actions, and enjoy / suffer / experience the consequences their-of."
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