Wednesday, August 6, 2014

आज का श्लोक, ’व्यक्तिम्’ / ’vyaktim’

आज का श्लोक, ’व्यक्तिम्’ / ’vyaktim’
____________________________

अध्याय 7, श्लोक 24,

अव्यक्तं व्यक्तिमापन्नं मन्यन्ते मामबुद्धयः ।
परं भावमजानन्तो ममाव्ययमनुत्तमम् ॥
--
(अव्यक्तम् व्यक्तिम् आपन्नम् मन्यन्ते माम् अबुद्धयः ।
परम् भावम् अजानन्तः मम अव्ययम् अनुत्तमम् ॥)
--
भावार्थ :
मेरे / अपने परम, अविनाशी और अनुत्तम (पुरुषोत्तमस्वरूप) भाव को न जानते हुए बुद्धिहीन मनुष्य मुझ अव्यक्त (अन्तर्यामी परमात्मा) को व्यक्ति-भाव को प्राप्त हुआ मानते हैं ।
--
अध्याय 10, श्लोक 14,

सर्वमेतदृतं मन्ये यन्मां वदसि केशव ।
न हि ते भगवन्व्यक्तिं विदुर्देवा न दानवाः ॥)
--
(सर्वम् एतत् ऋतम् मन्ये यत् माम् वदसि केशव ।
न हि ते भगवन् व्यक्तिम् विदुः देवाः न दानवाः ॥)
--
भावार्थ : (अर्जुन कहते हैं :)
हे केशव आप अपने बारे में मुझसे जो कुछ कह रहे हैं, उस सबको मैं सत्य मानता हूँ । भगवन! आपके प्राकट्य को, कार्य को, और यथार्थ को न तो देवता जानते हैं और न ही दानव ।
--
टिप्पणी : यहाँ पुनः यह जानना रोचक होगा कि यद्यपि पौराणिक दृष्टि से ’ईश्वर’ के अवतार के आधार पर या वैदिक आधार पर भी भिन्न-भिन्न प्रकार से भगवान् श्रीकृष्ण के जीवन और कार्य को भिन्न-भिन्न रूप से कहा और ग्रहण किया जा सकता है,  हमें हमारी परिपक्वता के अनुसार ही उनमें विसंगति प्रतीत होगी ।
--

Chapter 7, śloka 24,

avyaktaṃ vyaktimāpannaṃ
manyante māmabuddhayaḥ |
paraṃ bhāvamajānanto
mamāvyayamanuttamam ||
--
(avyaktam vyaktim āpannam
manyante mām abuddhayaḥ |
param bhāvam ajānantaḥ
mama avyayam anuttamam ||)
--
Meaning :
Not knowing My Ultimate, Immanent (puruṣottama) form, that is beyond the grasp of mind, senses and intellect, ignorant tend to take Me, - the Reality Impersonal (avyaktam); as if I AM a person, with a name and form.
--
Chapter 10, śloka 14,
sarvametadṛtaṃ manye
yanmāṃ vadasi keśava |
na hi te bhagavanvyaktiṃ 
vidurdevā na dānavāḥ ||)
--
(sarvam etat ṛtam manye
yat mām vadasi keśava |
na hi te bhagavan vyaktim  
viduḥ devāḥ na dānavāḥ ||)
--
Meaning :
arjuna says ;

O keśava! (śrīkṛṣṇa)! whatever you say and have told me so far, I take all this as Truth , O Lord! No doubt, neither the gods ( devatā) nor the demons (dānavā) know your manifestation (avatāra).
--
Note :
Here we come across the two approaches about the Truth / Reality of śrīkṛṣṇa. Accordingly, The principle That is śrīkṛṣṇa, is though Immanent is manifest as well. And there is nothing that can stop Him / The Lord of The Whole existence, from manifesting Himself in a human or any other form. This way, one can also worship Him in the form of an (avatāra), if this appeals to one's inclinations and orientation of the mind.
--




No comments:

Post a Comment